Allahumma solli a'la saiyidina Muhammad
Miftahul Baa Bi Rahmatillah
Solatan wasalaman daimayni
Bidawami Mulkillah
Bismillahirahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullah.
Definisi:
Jadual yang menggambarkan cirri sesuatu ujian dari segi kandungannya iaitu konstruk (kemahiran/tajuk) yang ditaksir, pemberatan tiap-tiap konstruk, konteks, pemberatan tiap-tiap konteks, dan taburan aras kesukaran.
Ciri-ciri:
- Merupakan matrik(ketetapan) yang terdiri daripada 2 paksi iaitu paksi menegak (kandungan) dan paksi melintang (aras kemahiran).
- Bilangan item atau ujian dinyatakan dalam JSU mengikut aras kemahiran yang ditetapkan.
Maklumat Dalam JSU:
- Bilangan item mengikut bentuk
- Ada aras kesukaran
- Bentuk ujian
- Topik-topik atau tajuk pelajaran
- Aras taksonomi bloom
- Ada pemberatan peratus kemahiran.
JSU mempunyai maklumat seperti berikut:
- Kandungan ujian yang berupaya topik-topik pelajaran
- Aras kemahiran yang mengikut taksonomi objektif pendidikan
- Pemberatan (%) pada kandungan aras kemahiran berdasarkan lama masa mengajar dan kepentingan sesuatu kemahiran itu diajar
- Bentuk ujian sama ada berbentuk objektif, esei, amali, kertas kursus dan lain-lain.
- Bilangan item yang mengikut bentuk, kandungan dan aras kemahiran.
- Kepayahan atau kesukaran item yang berada dalam lingkungan 20% - 80%
Kepentingan Jadual Spesifikasi Ujian (JSU):
Mengelakkan daripada membina ujian secara sembarangan
Menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian
Menimbulkan rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran
Menentukan perseimbangan antara topik-topik dengan aras-aras kemahiran yang diuji
Memberi panduan untuk membentuk format ujian
Memberi panduan untuk membentuk soalan
Menstabilkan taraf serta aras kesukaran ujian dari setahun ke setahun
Mengambil kira bilangan masa yang diperuntukkan untuk sesuatu topic
Membolehkan perbandingan dibuat antara satu ujian dengan ujian yang lain
Langkah Pembinaan JSU:
- Senaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji
- Tentukan soalan
- Tentukan mood aras
- Jenis ujian yang hendak diuji
- Tentukan bilangan soalan bagi setiap komponen
- Penentuan aras soalan
- Nyatakan mata pelajaran
Penyemakan:
Isi
Arahan jelas
Susunan soalan (dari mudah ke sukar)
Masa yang mencukupi
Ujian Pra:
-Dibuat selepas soalan disemak
-Dijalankan sama ada boleh atau tidak soalan itu diguna
-Soalan ujian Pra mengandungi soalan bagi peperiksaan sebenar dan jika hampir separuh murid dapat menjawab soalan itu, soalan tersebut tidak perlu diubah dan diterima pakai untuk soalan peperiksaan sebenar.
-Untuk menjamin item yang baik….
Kesahan:
-Menurut Thorndike (1991), konsep kesahan merujuk kepada keseluruhan apa yang hendak diukur dan tiada lain selain apa yang kita hendak ukur.
- Menurut Huck dan Cormier (1996), intipati kesahan berkait rapat dengan perkataan ketepatan.
Kebolehpercayaan:
-Tahap ketekalan antara skor-skor ujian yang senantiasa tetap dengan tidak adanya ralat pengukuran. (Test Style Manual, ETS, New Jersey, USA)
Kebolehtadbiran (boleh diuruskan dan perjalanan peperiksaan mudah)
Kemudahtafsiran (selepas peperiksaan, soalan mudah ditafsir)
Maklumat daripada ujian pra dapat menolong guru memperbaiki kelemahan.
Konsep Indeks Kesukaran (IK)
-Menentukan soalan atau item soalan samada sukar, sederhana atau mudah.
Formula (pra-ujian):
IK = B (bilangan calon yang menawab betul) Formula untuk calon yang tidak
J (bilangan calon yang menduduki ujian) ramai
Golongan yang menduduki ujian pra untuk dijadikan ujian mencari indeks kesukaran:
Contoh:
2 lemah
2 sederhana
2 tinggi
Bagi calon yang ramai :
IK = BT + BR
J (jumlah calon yang menduduki)
BT: jumlah calon dalam kumpulan rendah yang menjawab soalan yang betul
BR: jumlah calon dalam kumpulan tinggi yang menjawab soalan yang betul
Jadual Indeks Kesukaran:
Indeks Kesukaran (IK) Pentafsiran item / soalan Keputusan
I.K 0.3 Terlalu sukar Ubahsuai
0.3 ≤ I.K ≤ 0.8 Sederhana Diterima
I.K > 0.8 Terlalu mudah
Sara dan BMM 3103
Khamis, 26 September 2013
Zulkaedah
00.05 Pagi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan